System identyfikacji wizualnej, to nie tylko przejrzysty baner na stronie internetowej, czy projekt wizytówki firmowej. Jest to całokształt symboli stosowanych przez firmę, w celu wyróżnienia i wzmocnienia jej rozpoznawalności. To właśnie dzięki logo, projektuje się resztę wizualizacji graficznej firmy. Każdy człowiek jest wzrokowcem i zwraca uwagę np. na jaskrawe kolory, czy ciekawie zaprojektowaną reklamę. Jest to ważne, gdyż taka strategia nie tylko przyciągnie klienta, ale także pozwoli utożsamić się z daną marką. Spójrz np. na Apple, czy Microsoft. Istota tkwi czasem w prostocie. Te firmy nie muszą prosić się o reklamę, gdyż każdy z dumą prezentuje ugryzione jabłko, czy znane „okienko” w swoim komputerze. Aby Twoja firma była rozpoznawalna, należy stworzyć spójną koncepcję oprawy graficznej, która będzie się składać z kilku istotnych elementów. Jednak żeby wszystko ze sobą grało, należy postawić LOGO NA PIERWSZYM MIEJSCU!
Przemyśl, co ma się znajdywać na logo
Zanim zlecisz lub samodzielnie przystąpisz do projektowania swojej identyfikacji wizualnej, warto jest przemyśleć, jakie elementy zawrzeć w swoim logo. Wystarczy spojrzeć na duże firmy, które rynek podbiły już kilkadziesiąt lat temu. Idąc za modą, korporacje te mogły sobie pozwolić na drobne zmiany co do prezentacji wizualnej np. strony internetowej, czy kampanii reklamowej. Oczywiście firmy takie jak np. Pepsi, wielokrotnie przechodziło rebranding, w postaci zmiany logo marki. To co jednak zostało na swoim miejscu, to kolorystyka. Trzeba podkreślić fakt, iż sam design niewiele odbiega od tematyki wcześniejszego projektu.
Logo to także styl
Musisz pamiętać, że Logo będzie najbardziej rozpoznawalną częścią Twojej firmy. To właśnie na jego podstawie będziesz dostosowywał styl np. swojej witryny internetowej, banneru, czy grafiki pod kampanie reklamowe. Nagła zmiana kolorystyki, czy wyglądu może wprowadzić zamieszanie w całym Twoim biznesie. Osobiście polecam projekty logo, które nie zawierają w sobie tekstu. Schludne, przejrzyste i oryginalne logo to klucz. Dlaczego preferuje tą opcję? To bardzo proste… Stosując czcionkę w logo, narzucamy sobie krój pisma, który będzie widniał na wizytówce czy stronie internetowej. Nie mając tekstu w logo, jesteśmy elastyczni, co daje nam pełną swobodę przy kreacji wizualizacji firmy.
Nie zawsze warto identyfikować logo z usługą
Wszystko jest zależne od rodzaju usług, jaki zamierzasz świadczyć swoim klientom. Dlaczego zdecydowanie odradzam utożsamianie oferty z logo firmy? Ponieważ otwierając działalność gospodarczą, jesteś nastawiony na zrealizowanie jednej usługi lub produktu. Bądź pewien, że z czasem postawisz poprzeczkę wyżej i będziesz dążył do zrealizowania innych pomysłów. Trzeba spoglądać horyzontalnie, stawiać na rozwój firmy. Nigdy nie wiesz, czy z czasem nie przyjdzie Ci do głowy kolejna myśl, którą chciałbyś wdrożyć w swoją ofertę. Dla przykładu… czy wiedziałeś, że znana marka Toyota, kiedyś zajmowała się produkowaniem maszyn do szycia… dzisiaj stanowią jeden z największych koncernów samochodowych?
Istnieją oczywiście przypadki, w których warto jest zastosować ten schemat. Przykład, który sam się nasuwa to np. księgarnia, fotowoltaika, czy pub. Wszystko jest zależne od branży, która reprezentujesz. Klub nocny z neonowym logo, z pewnością nie będzie się zajmował produkcją tosterów, czy naprawą wyświetlaczy w telefonach. Takie rozwiązanie jest jak najbardziej trafne i właściwe, jednak we wszystkim należy zachować rozwagę.
Przedstaw własny pomysł!
Zanim zlecisz wykonanie logo zewnętrznej agencji, zastanów się jak mogłoby ono wyglądać. Dostarczenie zarysu grafikom, lub przedstawienie, co mogłoby się na nim znajdywać, to korzyść obustronna. Dzięki temu grafik będzie w pełni świadomy, jak zabrać się do projektu i o jakich elementach nie może zapomnieć. Usługa przebiegnie znacznie szybszej, niż w przypadku wymyślania koncepcji od zera. W zamian dostaniesz kompletną realizację, która będzie spełniała Twoje oczekiwania, a logotyp w idealny sposób przedstawi Twoją działalność, tak jak tego oczekiwałeś. Niby taka prosta i oczywista sprawa, a potrafi niesamowicie ułatwić pracę i zbudować relację z klientem.
Zachęcamy do odwiedzenia naszego bloga i zapoznania się z innymi artykułami