PRZEKAZ PODPROGOWY W REKLAMIE
Percepcja podprogowa jest procesem rejestrowania informacji bez świadomości ich spostrzegania. Ze względu na to przekaz podprogowy, często jest wykorzystywany w reklamie różnych produktów. Wiele osób, spotyka się z sytuacją, w której zwracamy uwagę na jakiś produkt, jednak nie wiemy dlaczego. Bezsprzecznie, za takie sytuację odpowiedzialne są przekazy podprogowe. W tym artykule postaramy się wyjaśnić na czy polegają przekazy podprogowe oraz przedstawimy kilka przykładów.
PRZEKAZ PODPROGOWY – DEFINICJA
Sens przekazu podprogowego tkwi w tym, aby nasz mózg nie zdążył go świadomie zarejestrować. Nasz mózg go nie zapamiętuje, ponieważ trwa za krótko. Bodźce wzrokowe nie powinny przekraczać 0,04 sekundy. Tylko wtedy nasz mózg nie będzie w stanie ich zarejestrować. Z pewnością każdy z nas spotkał się kiedyś z przekazem podprogowym, którego prawdopodobnie nie dostrzegliśmy. Przekazem podprogowym może być np. włączenie do filmu pojedynczego klatek z reklamą. James Vicary z USA przeprowadził tego typu eksperyment.
Podmienił on pojedyncze klatki filmu wyświetlanego w kinie dla zmotoryzowanych w Fort Dix na reklamy – napisy „pij colę” i „jedz popcorn” – i twierdził, że w ten sposób skłonił widzów do kupowania tych produktów. Liczne eksperymenty dowiodły potem, że badania te były sfabrykowane, co zresztą przyznał sam Vicary.
PRZEKAZ PODPROGOWY – PRZYKŁADY
REKLAMA DAVE
W 2012 roku podczas emisji filmu „Apocalypto” w stacji Polsat użyto podprogowej reklamy firmy „DAVE” Można ją zauważyć w czwartej sekundzie filmu.
MARLBORO
Marka Marlboro do reklamy swoich produktów podeszła bardzo kreatywnie, ponieważ możliwość reklamowania wyrobów tytoniowych są bardzo ograniczone. Podczas Formuły 1 na pojeździe wyścigowym znalazł się duży kod kreskowy.
TOUR DE FRANCE
Spójrzcie na Logo jednego z największych wyścigów kolarskich. W literach „our” można zauważyć człowieka jadącego na rowerze.
AMAZON
Strzałka pomiędzy a – z przypomina uśmiechniętą twarz. Co pozytywnie przekłada się na odbiór marki Amazon.
FEDEX
W logo firmy Fedex, między literami „E” a „X” można zauważyć strzałkę. Ma to nawiązywać do szybkości w jakiej firma dostarcza przesyłki.
ARLA APETINA
W 2009 roku w programie kuby wojewódzkiego, można było zauważyć „subtelna” reklamę firmy Arla Apetina. Reklamy tego typu są prawnie zabronione.
Zapraszamy do zapoznania się z naszym poprzednim artykułem: