Reklama – jak powinna być?

Reklama - jak powinna być?

Miliony produktów, tysiące ofert specjalnych i tylko jedna decyzja o zakupie. W głowie rodzi się pytanie: którą z tych propozycji wybrać? Jedni wybiorą produkt najtańszy, inni z najlepszymi składniki, jeszcze inni wybiorą firmę, która jest po prostu… znana. Co wpływa na fakt, że dany produkt, dana marka są rozpoznawalne? Jak to się dzieje, że początkowo anonimowe produkty podbijają rynek? Reklama – to w niej całą tajemnica.  Jaka powinna być? Czym powinna się wyróżniać?

Reklama jako forma przekazu

Reklama to nic innego jak komunikat słowny, graficzny, filmowy, którego celem jest zwiększenie rozpoznawalności marki lub produktu. To swoista gra, w której  chodzi przede wszystkim o zachęcenie do kupna danego produktu/usługi. Aby reklama była efektywna musi też być efektowna. Procesy poznawcze zachodzące w człowieku skupiają się na stworzeniu pewnej wizji, obrazu, który ma podświadomie wpływać na decyzję zakupową. Zatem jaka powinna być reklama?

Ciekawa reklama – czyli jaka?

Ciekawa reklama to taka, która skutecznie przyciąga naszą uwagę. Ma zapraszać nas do zapoznania się z treścią komunikatu, jego przekazem merytorycznym, ma wzbudzić w nas chęć kontynuowania znajomości na linii marka-klient. Nie może być nudna, choć nudne reklamy też są zapamiętywane, ale ich wartość pod względem handlowym jest znikoma.

Warto, aby reklama była unikatowa. W dobie wszędobylskiego spamu każdego dnia jesteśmy atakowani ogromną liczbą komunikatów reklamowych. Radio, telewizja, prasa oraz Internet– to one są „tubami”, przez które brandy do nas mówią.  Aktualnie to Internet gra największą rolę w postaci tworzenia wizerunku produktów i usług. Miliony influencerów na całym świecie to nie kwestia przypadku – to jedynie reakcja na zmiany zachodzące w naszym życiu. To właśnie te osoby stają się twarzami firm, to one zachęcają nas do finalizacji transakcji. Mawia się, że reklama dźwignią handlu.

Prostota to gwarancja sukcesu

Reklama sama w sobie powinna być prosta – nie powinna sprawiać problemów z jej zrozumieniem. Wyimaginowane formy, nieczytelne komunikaty, ciężkie do zrozumienia frazy… One nie spełniają swojej roli. Owszem, może i zapamiętamy nazwę marki, ale w głowie pojawi się ostrzeżenie, że ta firma nie jest permanentna. Jest problematyczna już na samym początku relacji.  Brak zrozumienia reklamy to bolączka firm, której z „pompą” chcą zwojować rynek. To również brak wypracowanej relacji, która w tym wypadku jest priorytetowa.

Gra na emocjach a skuteczność reklamy

Reklama jest skuteczna, gdy w odbiorcy wzbudza pewne emocje. Bagaż emocjonalny jest na tyle ważny, że np. firmy ubezpieczeniowe często odwołują się do konkretnych fraz. Bezpieczeństwo, pomoc w trudnych chwilach, bezradność, wsparcie itp.. Emocje utrzymują relacje – to bardzo ważne, gdy zależy nam na kliencie, który ma do nas wrócić po kolejny produkt/usługę.

W przypadku reklam należy pamiętać, aby przedstawiała w sposób realny produkt/usługę. Wyimaginowany obraz, niespójny z ofertą, odbiegający od stanu faktycznego lub przedstawiający produkt jakoby był czymś, co nie mieści się w ryzach realizmu – to wszystko przeszkadza w odbiorze komunikatu. Skuteczna kampania opiera się tylko na prawdziwych przesłankach, zaletach oraz wartościach. Odbieganie od prawdy, mijanie się ze stanem faktycznym przyniesie efekt odwrotny od oczekiwanego.

Podsumowanie

Dobra reklama to taka, którą zapamiętujemy na dłużej, ale również taka, która doprowadzi nas do domknięcia transakcji kupna/sprzedaży. Bazując na emocjach, doświadczeniu, uczciwemu przedstawieniu oferowanego produktu jesteśmy w stanie stworzyć skuteczne kampanie reklamowe, które przyniosą wymierny efekt finansowy. Ich głównym celem jest zysk organizacji- jeśli reklama nie generuje zysków, a jedynie straty – bez względu na jej wartość merytoryczną, jest złą reklamą. Nie spełnia oczekiwań, które miały zostać przez nią zaspokojone.