Czym jest Algorytm BERT? 5 lat temu Google wprowadził algorytm RankBrain. Jego mechanizm wykorzystywał sztuczną inteligencję w celu lepszego dopasowania frazy pod zapytania internautów. Wcześniej zajmował się tym tylko człowiek ręczne tworząc siatkę powiązań pomiędzy zapytaniami. Często internauci w taki sposób wprowadzają zapytania do wyszukiwarki, że całość jest zawiła i niejednoznaczna. RankBrain dzięki wykorzystaniu SI rozumie zapytania użytkownika, zapamiętując pytania i powiązania między nimi wyświetla wyniki, które nie zawierają frazy.
Algorytm BERT – co to?
W 2019 roku Google zdecydowało się na nową aktualizację algorytmu BERT (skrót od Bidirectional Encoder Representations from Transformers). Co w nim takiego nowego? Dotychczas Google traktowało frazę wpisywaną w wyszukiwarkę jako zbiór słów. Nowy algorytm oprócz tego, że rozumie wyrazy to jeszcze kontekst i kolejność. Co więcej, algorytm nie odrzuca już tzw. stopwords czyli słów o małym znaczeniu jak spójniki czy rozszerzenia plików. Dzięki temu bardziej precyzyjne będą wyniki wyszukiwania – w ten sposób użytkownik ma większe prawdopodobieństwo na uzyskanie dokładnej odpowiedzi na swoje zapytanie. Google twierdzi, że nowy algorytm może wpłynąć na 1 z 10 wyszukwań. Na blogu Google ukazało się trzy reprezentatywne przykładu zmian, za którymi stoi wdrożenie algorytmu BERT.
Algorytm BERT – zmiany
Po pierwsze – stopwords
Jak wspomnieliśmy wcześniej BERT bierze pod uwagę słowa o małym znaczeniu takie jak spójniki.
W poniższym przykładzie użytkownik zadał pytanie czy Brazylijczyk potrzebuje wizy, żeby udać się do USA. Wcześniejszy algorytm odczytał by to zapytanie jako czy obywatel USA potrzebuje wizy do Brazylii. Wynika to z braku wzięcia pod uwagę słowa „to” (do).
Po drugie – lepsze zrozumienie fraz
W tym przypadku algorytm przeglądarki poprawniej odczytał faktyczną intencję zapytania „Czy możesz dostać lekarstwo dla kogoś w aptece?”. Poprzedni algorytm wyświetlał odpowiedź bardziej ogólną, aktualnie BERT odczytuje, że to pytanie zadaje bezpośredni użytkownik i wyświetla odpowiedź do niego.
Po trzecie – featured snippets
Featured snippets, czyli polecane fragmenty z odpowiedzią. BERT wpływa też na jakość featured snippets. Podobnie jak w pierwszym przykładzie algorytm pomijał zaprzeczenie we frazie „Parkowanie na wzgórz bez krawężnika” i wyświetlał wynik odwrotny do oczekiwanego przez użytkownika. Obecnie widać, że Google położył największy nacisk na interpretowanie zaprzeczeń, zaimków, przyimków, które dotychczas były ignorowane.
Algorytm BERT – Podsumowanie
Wdrożenie algorytmu BERT przez Google nie powoduje, że RankBrain przestaje istnieć i być wykorzystywany. Wyszukiwarka dopiero po analizie czy zapytanie lepiej będzie interpretowane przez nowy algorytm sięgnie po niego. Algorytm spowoduje też zmiany w zakresie pozycjonowania, także inaczej do tematu muszą podchodzić specjaliści SEO. Dawniej frazy składano z najważniejszych słów, teraz analiza słów kluczowych musi uwzględniać odmiany słów oraz zastosowane łączniki.
Odwiedź naszego bloga TUTAJby dowiedzieć się więcej na temat projektowania stron internetowych.