PERSWAZJA I MANIPULACJA W REKLAMIE
Na każdy kroku spotykamy reklamy, które mają za zadanie nas zmanipulować. Nakłaniają nas do zakupu usługi czy produktu. Perswazja i manipulacja to techniki bardzo często stosowane w reklamie. Ich głównym celem jest przykucie naszej uwagi. Istnieję wiele technik manipulacyjnych, które maja za zadania przekonać nas do zakupu. W tym artykule przedstawimy kilka z nich.
“Reklama to próba oddzielenia człowieka od jego pieniędzy.” ~ John Boynton Priestley
PROMOCJE
Jest to zdecydowanie jedna z głównych technik manipulacji, która jest z nami już od dawna. Każdy z nas uwielbia obniżki cen a dla wielu popularne wyprzedaże to idealny moment by wydać połowę swojej wypłaty. Podczas niektórych promocji faktycznie możemy zakupić dany produkt w okazyjnej cenie. Jest jednak bardzo dużo obniżek, które po prostu nas manipulują. Wielu sprzedawców podczas promocji podnosi cenę produktów, by następnie ją przecenić. W konsekwencji mamy tą samą cenę za produkt, która jest oczywiście „promocją”. Badania jednoznacznie pokazują że tego typu zabieg nadal działa i wiele osób zostaje skuszonych do zakupy. Kolejną popularna manipulacją jest nakłanianie do zakupu większej ilość danego produkt, który w ten sposób dostaniemy w niższej cenie. Taka manipulacja sprawie że z reguły kupujemy więcej niż potrzebujemy.
AUTORYTET EKSPERTA
Każdy z nas spotkał się z reklamą kiedy to ekspert w jakiejś dziedzinie np. lekarz czy prawnik opowiada o zaletach danego produktu czy usługi. Jest to metoda służąca budowaniu naszego zaufania. Osoby przedstawiające produkt, to w wielu przypadkach aktorzy. Tak naprawdę nikt tego nie weryfikuje, a nasz mózg nieświadomie zaczyna ufać temu, co maja nam do powiedzenia. Ostatecznie wpływa to na nasze decyzje zakupowe.
Popularną techniką są również wszelkie współprace z Celebrytami i Influencerami. Przykładem może być tutaj Robert Lewandowski, który od dawna jest związany z marką Huawei.
Robert Lewandowski w reklamie Huawei
EMOCJE W REKLAMIE
Reklamy, które mają za zadania wzbudzić w nas pozytywne emocje, to częsty zabieg, którym raczą nas firmy. Na pierwszy rzut oka, nie mają za zadanie nam niczego sprzedać, lecz spełniają równie ważne zadanie – budują wizerunek swojej marki. Często opowiadają jakąś ciekawą, viralową historie, która w szybkim tempie zostaje rozpowszechniona w sieci. Popularność marki tym samym gwałtownie rośnie, co ostatecznie przekłada się na zwiększenie sprzedaży. Dobrym przykładem będzie tutaj Coca-Cola, która co roku wypuszcza świąteczną reklamę tego typu.
List do Mikołaja | świąteczna reklama Coca-Cola
LOKOWANIE PRODUKTU
Lokowanie produktu w serialach czy filmach, to w obecnych czasach standard. Wiele osób nie jest nawet świadoma, że jest podatna na tego typu sztuczki, jednak statystyki pokazują, że to naprawdę działa. Kiedy nasz ulubiony bohater używa danego produktu, nasz mózg podświadomie na niego reaguje. Często zdarza się, gdy później widzimy dany produkt, to czujemy chęć jego zakupu.
kadr z filmu James Bond, w tle widzimy laptopa firmy “vivo”
Zapraszamy do zapoznania się z naszym poprzednim artykułem: